קטגוריות
Uncategorized

אנלוגיות מילים מבחן מחוננים

אנלוגיות מילים מבחן מחוננים

חוגי הכנה למבחן לילדים מחוננים

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, חטיף שוקולד ומים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על אנלוגיות מילים מבחן מחוננים.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא נבנו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

יש ילדים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מחפשים אינפורמציה על אנלוגיות מילים מבחן מחוננים? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא אנלוגיות מילים מבחן מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הינו קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של הבחינה היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא אנלוגיות מילים מבחן מחוננים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

חוברת הכנה למבחני מחוננים שלב ב

סדרות חשבוניות מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ה להדפסה

מבחן מחוננים כיתה ב מועד

מועד מבחן מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>