קטגוריות
Uncategorized

מחוננים מכיתה ז כיתה ח

מחוננים מכיתה ז כיתה ח

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ומים.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מחוננים מכיתה ז כיתה ח הגעתם לאתר הנכון.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

יש להסביר לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים אינפורמציה על מחוננים מכיתה ז כיתה ח? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל תלמידי הכיתה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא מחוננים מכיתה ז כיתה ח הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל הנבחנים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא מחוננים מכיתה ז כיתה ח.

עוד בנושא:

דוגמאות לבחינות מחוננים כיתה ד

מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב להורדה

מבחן לדוגמא חינם מחוננים כיתה ב

דפי עבודה מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א תאריך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>