קטגוריות
Uncategorized

ספר הדרכה למבחני מחוננים

ספר הדרכה למבחני מחוננים

חוגי הכנה למבחנים לילדים מחוננים

שלב ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין אודות ספר הדרכה למבחני מחוננים.

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

שיטות להבין אם ילדיכם מחונן באמת

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך לא כולם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות ספר הדרכה למבחני מחוננים.

כדאי לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

נושא ספר הדרכה למבחני מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

#p#כאשר יתבגר הילד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בגלל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את הכישורים של הילדים המחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא ספר הדרכה למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

סימולציה מבחן מחוננים כיתה ב חינם

הבנת הנקרא מחוננים

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים מבחן לדוגמא

איך פותרים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>