קטגוריות
Uncategorized

מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39

מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39

התכוננות למבחן לאיתור מחוננים

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39.

ההכנה לשלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, כדאי לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר הילד באמת מחונן?

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לערב את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מחפשים מידע אודות מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

במטרה להעצים את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

#p#כאשר יגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39 הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

לרוב, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא מבחנים לאיתור מחוננים שלב א& 39.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

ערכת הכנה למבחן מחוננים

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

אפליקציית הכנה למבחני מחוננים

מבחני מחוננים שלב ב תרגול חינם

מבחן מחוננים שלב א לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>