קטגוריות
Uncategorized

סדרות חשבוניות מחוננים

סדרות חשבוניות מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

דרך מעולה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות סדרות חשבוניות מחוננים.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

אין לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות סדרות חשבוניות מחוננים.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על סדרות חשבוניות מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך ניגשים בשל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

איך לפתח אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא סדרות חשבוניות מחוננים.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

על מנת שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

בחינות מחוננים

מחוננים שלב ב כיתה ב שאלות מילוליות

מבחן מחוננים לדוגמא חינם

בחינה מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>