קטגוריות
Uncategorized

מבחן איתור מחוננים כיתה ג

מבחן איתור מחוננים כיתה ג

חוגי הכנה למבחנים לתלמידים מחוננים

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ומים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

יש להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחן איתור מחוננים כיתה ג.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתבצעו בשני חלקים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

צריכים מידע על מבחן איתור מחוננים כיתה ג? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

טוב לרשום גם את שאר האחים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבחן שלב א' נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן שלב א' בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן איתור מחוננים כיתה ג הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

במטרה להעשיר את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לרוב, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את החשיבה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן איתור מחוננים כיתה ג.

עוד בנושא:

מחוננים כיתה ד

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ג

תשובה מחוננים כיתה ב

מערכת הכננה מחוננים

מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>