קטגוריות
Uncategorized

מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה

מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

שלב ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

חשוב מאוד ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו על מנת להעריך את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט ילדים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מחפשים אינפורמציה אודות מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב ראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בשל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

כשהתלמיד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מסחני הכנה למיון מחוננים להורדה.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

עוד בנושא:

קורס הכנה למבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב א לדוגמא

מבחן מחוננים כיתה ב ספר

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב pdf

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>