קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים כיתה א

הכנה למבחני מחוננים כיתה א

להפוך את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם צריכים מידע על הכנה למבחני מחוננים כיתה א הגעתם למקום הנכון.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שילדיכם יישן מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ומים.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות הכנה למבחני מחוננים כיתה א.

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות הכנה למבחני מחוננים כיתה א.

על מנת להעצים את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין הכנה למבחני מחוננים כיתה א.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

עוד בנושא:

קורס הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

מחוננים שלב ב כיתה ב

מבחן מחוננים בחינם

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג& 39

מבחני מחוננים איך מסמנים תשובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>