קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים שלב א

דוגמא למבחן מחוננים שלב א

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והתלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על דוגמא למבחן מחוננים שלב א.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהתלמיד באמת מחונן?

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכולם שבנם "גאון". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם אוהבים. נכון לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות דוגמא למבחן מחוננים שלב א.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא דוגמא למבחן מחוננים שלב א הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם חכמים ומוכשרים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין דוגמא למבחן מחוננים שלב א.

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על תרגילים מסוג זה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ב שלב ב דוגמאות

מחוננים אבחון מכון

צורות מחוננים כיתה ב

אבחון מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב מבחן לדוגמא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>