קטגוריות
Uncategorized

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. אם הילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב הגעתם לאתר הנכון.

  • הכנה יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו נעים.

שיטה מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

חשוב להגיד לילד שבאמת תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

דרכים להבין אם ילדיכם מחונן באמת

יש תלמידים רבים נבונים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית נתונה לפי סף הקבלה שנקבע.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

טוב להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בכיתה. בתום בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

מספר תוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם נבונים ומוכשרים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בחלק הזה, על הילד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא דוגמא של מבחן מחוננים כיתה ב.

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

במטרה שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהילד יבין את סוג החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים כיתה ח

מבחנים למחוננים כיתה ב דוגמאות

דוגמאות למבחני איתור מחוננים כיתה ב

תרגול מבחן מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>