קטגוריות
Uncategorized

מחוננים בחטיבת הביניים

מחוננים בחטיבת הביניים

הכנה למבחני מחוננים

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, קניון, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

חשוב ביותר שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

אם אתם מחפשים מידע אודות מחוננים בחטיבת הביניים הגעתם למקום הנכון.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב לתת לילד כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

דרכים לדעת אם ילדיכם אכן מחונן

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לזהות בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע רב אודות מחוננים בחטיבת הביניים.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה על מחוננים בחטיבת הביניים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן שלב ב' יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מחוננים בחטיבת הביניים.

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים לדוגמא

הכנה למבחני מחוננים שלב ב כיתה ב

מבחני מחוננים ידע כללי

הכנה למבחני מחוננים חינם

תאריכי בחינה מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>