קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים שלב א חינם

הכנה למבחן מחוננים שלב א חינם

הכנה למבחני מחוננים

כשהוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על הכנה למבחן מחוננים שלב א חינם.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חיוני ביותר שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב להעניק לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

  • הכנה יום טרם המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

שיטות לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

המבחנים יתבצעו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "מחונן". חשוב מאוד לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים מידע על הכנה למבחן מחוננים שלב א חינם? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההכנות למבחן, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה על הכנה למבחן מחוננים שלב א חינם.

#p#כשיתבגר הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

כיצד מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא הכנה למבחן מחוננים שלב א חינם.

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

כשהילד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

רישום מבחני מיון מחוננים

הכנה למבחן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים שלב ב להדפסה

ידע כללי מבחני מחוננים

מתי מבחן מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>