קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להסביר לילד שאכן תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ישנם ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. אפשר לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה על דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכניות לטיפוח ילדים מחוננים

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כדי לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

נושא דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. השלב השני של המבחן מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל ניגשים בגלל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של הילדים המחוננים.

על מנת שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בנושא דוגמא למבחני מחוננים כיתה ב.

עוד בנושא:

אנלוגיות מילים מבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב דוגמאות

איתור מחוננים כיתה ז

גולות מבחני מחוננים

מבחן סינון למחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>