קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39

דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני מחונן"?

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, כדאי לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

דרכים להבין אם ילדיכם אכן מחונן

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

המבחנים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את פרופיל המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. בתום בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב אודות דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל הילד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא דוגמא למבחן מחוננים כיתות ב& 39.

כשהתלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמא

דוגמא מבחן מחוננים כיתה ג& 39

מבחני מחוננים שלב ב' + דוגמאות

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

הזנת נתונים מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>