קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים שלב ב fh v s

מבחני מחוננים שלב ב fh v s

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על מבחני מחוננים שלב ב fh v s.

יש להגיד לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

ההתכוננות לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר קל בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההתמודדות הראשונית. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

כאשר תלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שנקבע.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחני מחוננים שלב ב fh v s.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

בשלב א', כל ילדי השכבה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן שלב א' בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא מבחני מחוננים שלב ב fh v s הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, אחוז נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם חכמים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא מבחני מחוננים שלב ב fh v s.

כשהתלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, התלמיד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחני איתור מחוננים כיתה ב

משך מבחן מחוננים שלב א

מבחן הכנה למבחן מחוננים

טיפים למבחן מחוננים

באיזו שנה נערך מבחן מחוננים במדינת ישראלp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>