קטגוריות
Uncategorized

מבחן שלב ב מחוננים

מבחן שלב ב מחוננים

הכנה למבחן מחוננים

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו טראומה.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מבחן שלב ב מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

ישנם תלמידים רבים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

אין לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמצב של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן שלב ב מחוננים.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

המבחן הראשון מטרתו לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כאשר יגדל הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מבחן שלב ב מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא ייערך באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

כאשר הילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם תלמידים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן שלב ב מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב דוגמאות

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

דוגמא מבחן מחוננים כיתה ג& 39

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ד

מבחן מחוננים כיתה ו מועד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>