קטגוריות
Uncategorized

כיתה ג מבחן מחוננים

כיתה ג מבחן מחוננים

תוכניות הכנה למבחן לילדים מחוננים

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת על כיתה ג מבחן מחוננים.

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • התכוננות 24 שעות קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד באמת מחונן. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של בחינות מחוננים. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המתמחים בפעילויות עם ילדים.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את מגוון הכישורים של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה על כיתה ג מבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

כדאי לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבחן שלב א' נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שמטרתם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות כיתה ג מבחן מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן ב' שונה ממבחן א', הוא קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות בנושא חשבון.

איך מפתחים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא כיתה ג מבחן מחוננים.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

תבניות של צורות מבחני מחוננים כיתה ב

דוגמא למבחני איתור מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ב לדוגמא

כתה ג שלב ב מחוננים

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>