קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לקלה ומהנה

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חיוני מאוד שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

תקופת ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם התלמיד אכן מחונן. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק בשבילו?

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "גאון". חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שנקבע.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים המקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש להודיע על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב א', כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמתקיים בכיתה. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

נושא דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט הינו מטריד הורים רבים בישראל.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיגדל הילד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לרוב, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר התלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הקימה מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים אלו.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט.

עוד בנושא:

מבחן שלב ב מחוננים להדפסה

איך ללמוד למבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב א להורדה חינם

מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב

תאריך מבחן מחוננים שלב א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>