קטגוריות
Uncategorized

טיפים למבחן מחוננים

טיפים למבחן מחוננים

מתכוננים למבחן מחוננים

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני מחונן"?

  • הכנה יום לפני הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב שילדיכם יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ושתייה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה על טיפים למבחן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם התלמיד אכן מחונן. אם הילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. לעיתים, כדאי לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה כיפית ולא לחוצה. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שהוחלט.

יש לא מעט תלמידים נבונים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל דבר, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות טיפים למבחן מחוננים.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. טוב לתת לילדים האחרים לנסות גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

נושא טיפים למבחן מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

רוב המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, השיקה מדינת ישראל תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

רוב הזמן, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אבל נבחנים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא טיפים למבחן מחוננים.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

ספר הכנה למבחני מחוננים

דוגמאות למבחני איתור מחוננים כיתה ב

איך מתכוננים למבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב באינטרנט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>