קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים שלב ב הבנת הנקרא

מבחני מחוננים שלב ב הבנת הנקרא

הילד מתכונן נפשית למבחן המחוננים

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ומים.

ישנם אתרים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין על מבחני מחוננים שלב ב הבנת הנקרא.

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ לרשום את הילד לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

דרך יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו איך לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. אם התלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

מהו תלמיד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, חשוב לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחני מחוננים שלב ב הבנת הנקרא.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבחן שלב א' מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן שלב א' בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה מדינת ישראל מסגרות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחני מחוננים שלב ב הבנת הנקרא הינו מטריד הורים רבים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו הקובע

רוב הזמן, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בגלל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחני מחוננים שלב ב הבנת הנקרא.

עוד בנושא:

מבחן איתור מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב מכון

מבחן מחוננים און ליין

מבחן הכנה למבחן מחוננים

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>