קטגוריות
Uncategorized

התאמות במבחן מחוננים

התאמות במבחן מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לפשוטה ומהנה

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

דרך מעולה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

חשוב להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח בבחינה.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על התאמות במבחן מחוננים.

מבחן מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מחפשים אינפורמציה על התאמות במבחן מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

רוב הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יגדל התלמיד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא התאמות במבחן מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': המבחן האמיתי בעקבות שלב א'

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש לא מעט שאלות בנושא התאמות במבחן מחוננים.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. במטרה שהילד יפנים את אופן החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

תאריך מבחן מחוננים שלב א

מבחן מחוננים הכנה לכיתה ב

מבחן מחוננים כיתה ג חינם

מבחן מחוננים לדוגמא שלב א כיתה ב

סדנאות הכנה למבחני מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>