קטגוריות
Uncategorized

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב

מתכוננים למבחן לאיתור מחוננים

ההכנה לשלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד יישן מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ושתייה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומהנה עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

ישנם אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכת הכנה.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב.

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

מבחן מחוננים – אך ורק כשהילד באמת מחונן?

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מחלקת המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

מומלץ להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. כדאי לשתף את האחים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' נועד לסייע לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בתום בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל יחסית עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב הינו מטריד הורים רבים בישראל.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנצרכת. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

ההורים של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

רוב הזמן, חלק נתון מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים שעוברים את שלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לדון על הנושא דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב ב.

כאשר התלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסוג זה. אם לא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

בשביל שהילד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. על מנת שהילד יפנים את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

מחוננים כיתה ג

מתי מבחן מחוננים כיתה ו

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ד

מבחן מחוננים כיתה ב איך לסמן תשובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>