קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים כיתה ב ספר

מבחן מחוננים כיתה ב ספר

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יעבור באווירה רגועה ולא מתוחה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אם אתם מחפשים מידע על מבחן מחוננים כיתה ב ספר הגעתם למקום הנכון.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

  • הכנה 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ושתייה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

המבחנים יתנהלו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

לא נכון שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק כדי להוכיח לכל העולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים כיתה ב ספר.

במהלך תקופת ההכנות למבחן, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם במקצוע החשבון.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא מבחן מחוננים כיתה ב ספר הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים באופן קבוצתי.

שלב ב': המבחן האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, אחוז נתון מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר הילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

בשביל שהילד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כשהילד יחדד את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן מחוננים כיתה ב ספר.

עוד בנושא:

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

מבחן איתור מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב מבחן לדוגמא

מבחן מחוננים שלב ב להורדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>