קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים כיתה ט

מבחני מחוננים כיתה ט

הופכים את ההכנה למבחן מחוננים לפשוטה ומהנה

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על מבחני מחוננים כיתה ט.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. מומלץ להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכת הכנה.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • התכוננות יום טרם המבחן: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ושתייה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב מאוד ששלב ההכנות יהיה באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהתלמיד באמת מחונן?

מכיוון שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את התלמיד לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

כדאי להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם אוהבים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים אינפורמציה על מבחני מחוננים כיתה ט? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בבית הספר. לאחר בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. לרוב, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו מידע חשוב אודות מבחני מחוננים כיתה ט.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מאתגר יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ של זמן. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם נבונים ומוכשרים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.
        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

תקופת מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחני מחוננים כיתה ט.

עוד בנושא:

דוגמה למבחני קבלה כתה ב לתלמידים מחוננים

מחוננים הכנה למבחן

מבחנים לדוגמא מחוננים כיתה ב& 39

מבחן מחוננים כתה ב

חוברת מודפסת מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>