קטגוריות
Uncategorized

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

גם כשלומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים להבין על דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד.

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה יום טרם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם ערב המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה עבור הילד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. מומלץ לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

תקופת ההכנה של התלמיד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

מבחן מחוננים: אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך שלא בצדק.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות לבחינה, חשוב לתת לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים מידע אודות דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו ילד שעם השנים יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

במטרה לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שייעודן להעניק העשרה לילדים מחוננים. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יקבלו ציון גבוה בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

#p#כשיגדל התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד הינו מטריד הורים רבים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחן שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

בדרך כלל, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל ניגשים בגלל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

ההורים של כל הנבחנים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

איך מפתחים אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן המחוננים

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ד.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כאשר התלמיד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

עוד בנושא:

הזנת נתונים מבחן מחוננים

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב

מתי מתקיים מבחן מחוננים שלב ב

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

הכנה לשלב ב במבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>