קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים מבחן לדוגמא

מבחני מחוננים מבחן לדוגמא

הכנה נפשית של הילד למבחן המחוננים

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים מבחן לדוגמא הגעתם לאתר הנכון.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כאשר תלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

כשהוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה נעימה. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

ההתכוננות למבחן שלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההתמודדות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית מסוימת לפי סף הקבלה שהוחלט.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

בזמן ההכנות למבחן, חשוב להעניק לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. כדאי לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים אינפורמציה אודות מבחני מחוננים מבחן לדוגמא? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ורוצים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לסגל בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

#p#כשיתבגר התלמיד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על מבחני מחוננים מבחן לדוגמא.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן שלב ב' בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה סינון די ראשוני. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את מבחן שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

כאשר הילד יפתור בעיות שוב ושוב, הילד יוכל בטבעיות להתגבר על תרגילים מסוג זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשי שטות.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחני מחוננים מבחן לדוגמא.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

עוד בנושא:

איך להתכונן למבחן מחוננים

מבחן מחוננים חלק א

דוגמא ללומדה מבח מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים הכנה

דוגמאות למבחני מחוננים כיתה ב בחינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>