קטגוריות
Uncategorized

איך ללמוד למבחן מחוננים

איך ללמוד למבחן מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. לעיתים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומהנה בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' מאתגר ומורכב יותר משלב א'.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

בזמן ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב ביותר ששלב ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם ערב הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על איך ללמוד למבחן מחוננים.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנה למבחן, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "גאון". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

יש תלמידים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע עשיר אודות איך ללמוד למבחן מחוננים.

בזמן ההכנות לבחינה, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

במטרה לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לעזור למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לפתח את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

נושא איך ללמוד למבחן מחוננים הינו מעסיק הורים רבים בישראל.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' יתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות אינטלקטואלית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן המחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. במטרה שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את צורת החשיבה.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין איך ללמוד למבחן מחוננים.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחנים לאיתור מחוננים בעיות בלתי מילוליות

מבחן מחוננים חטיבה

הכנה למבון מחוננים

האם להתכונן למבחן מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>