קטגוריות
Uncategorized

מועד מבחן מחוננים שלב ב

מועד מבחן מחוננים שלב ב

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חשוב מאוד שהתלמיד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בפעילויות עם ילדים.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב מאד שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

אם אתם צריכים אינפורמציה על מועד מבחן מחוננים שלב ב הגעתם לאתר הנכון.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם אפשר לצרף את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מועד מבחן מחוננים שלב ב.

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן שלב א' בודק במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. התלמיד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

מסגרות העשרת תלמידים מחוננים

רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

על מנת לטפח את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא מועד מבחן מחוננים שלב ב הינו מעסיק לא מעט הורים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, חלק מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

כיצד מעוררים אצל התלמיד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מועד מבחן מחוננים שלב ב.

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כאשר הילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסוג זה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים להשתעמם ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

איתור תלמידים מחוננים ומצטיינים

מבחן מחוננים שלב א לדוגמא

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב דוגמאות

הכנה למבחני מחוננים דוגמאות

הכנה למבחן מחוננים חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>