קטגוריות
Uncategorized

איך בנוי מבחן מחוננים

איך בנוי מבחן מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

כשהוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכה.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנה של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ההכנה לשלב א' נותנת לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

אם אתם מחפשים מידע אודות איך בנוי מבחן מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המועברים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

דרכים לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע על פי רמת איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות למבחן

כאן תמצאו מידע עשיר אודות איך בנוי מבחן מחוננים.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך מבחני ההכנה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב הראשון, כל ילדי השכבה יעשו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכניות העשרת ילדים מחוננים

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות איך בנוי מבחן מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בילדותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מאתגר יותר, ודורש התמודדות מחשבתית בלחץ של זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

בדרך כלל, חלק נתון מהילדים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן הסינון הרלוונטי, המכריע מיהו מחונן. ילדים שמצליחים בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו לקראת סוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
        1. שאלות בחשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה ישנן בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך לפתח אצל התלמיד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לדון על הנושא איך בנוי מבחן מחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

קורסים להכנה מחוננים

מבחן כיתה ב מחוננים

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ג

אוצר מילים למבחן מחוננים

מחוננים בחשבון כיתה א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>