קטגוריות
Uncategorized

מבחני מחוננים להדפסה שלב ב

מבחני מחוננים להדפסה שלב ב

הכנה למבחני מחוננים

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד אכן מחונן. במידה והתלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

  • התכוננות יום לפני הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא לבחינה סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

דרך טובה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לילד גם את התכנית הכנה וגם לקנות עבורו ערכה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת על מבחני מחוננים להדפסה שלב ב.

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. על מנת ששלב ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו חוויתי.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, קורה מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מציע מסלולים ייחודיים לטיפוח ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות מבחני מחוננים להדפסה שלב ב.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שייעודן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

נושא מבחני מחוננים להדפסה שלב ב הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן שלב ב' בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם נבונים ומוכשרים.

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי שייכות או לא לתכנית.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בנושא חשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר ילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא מבחני מחוננים להדפסה שלב ב.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. על מנת שהילד יבין את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

עוד בנושא:

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ג

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים שלב א pdf

מבחן מתמטיקה כיתה ח מחוננים

מלים למבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>