קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים של

מבחן מחוננים של

הכנה נפשית של הילד למבחני מחוננים

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והתלמיד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו כל כך מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

במהלך ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחנים.

יש להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ומים.

אם אתם מחפשים מידע אודות מבחן מחוננים של הגעתם לאתר הנכון.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

דרכים לזהות אם ילדיכם אכן מחונן

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המבחנים לא תוכננו על מנת להעריך את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסי פנייה נמצאים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

מחפשים מידע אודות מבחן מחוננים של? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

מומלץ לרשום גם את הילדים האחרים שהם מחבבים. כדאי לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

#p#כאשר יגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מרבית המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא מבחן מחוננים של הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים מכתב לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. אפשר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לפתח אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסוג זה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין מבחן מחוננים של.

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. במטרה שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לפתח את יכולות החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב א חינם

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

מבחן מחוננים שלב כיתה ב

מחוננים מכיתה ז לכיתה ח

קורסים להכנה מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>