קטגוריות
Uncategorized

מבחן מחוננים שלב א דוגמה

מבחן מחוננים שלב א דוגמה

מתכוננים למבחן מחוננים

ישנה חשיבות גבוהה ששלב ההכנה של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אבל זה כדאי כי לאחר שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שלב ההכנות של התלמיד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם הילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים לילד, ואולי עדיף שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

שיטה טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

אם אתם מחפשים מידע על מבחן מחוננים שלב א דוגמה הגעתם לאתר הנכון.

  • התכוננות יום קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ישנם גופים ומכונים שונים, המקיימים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מבחן לאיתור מחוננים – אך ורק כשהתלמיד באמת מחונן?

מחלקת המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יודיע על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל דבר. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים למסלול של מחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

איך לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

כאן תקראו מידע רב אודות מבחן מחוננים שלב א דוגמה.

מומלץ לרשום גם את שאר האחים לחוגים שהם מחבבים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את התלמידים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

רוב המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בשביל ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

נושא מבחן מחוננים שלב א דוגמה הינו מטריד הורים רבים בישראל.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא המכריע

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה רק סינון ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחן מחוננים שלב א דוגמה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

יכולת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהילד יפנים את סוג החשיבה, עליו ללמוד דוגמאות של פתרונות המופיעים בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את החשיבה.

עוד בנושא:

האם כדאי לגשת לשלב ב מבחן מחוננים

מבחן מחוננים של

מבחני מחוננים פרק ב

מבחן מחוננים כיתה ט לדוגמא

האם כדאי לערער על מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>