קטגוריות
Uncategorized

מבחני איתור מחוננים לדוגמא

מבחני איתור מחוננים לדוגמא

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

שיטה טובה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

אם אתם צריכים מידע אודות מבחני איתור מחוננים לדוגמא הגעתם לאתר הנכון.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה רגועה ולא לחוצה. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לילד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד יעבור הכנה לשלב ב', יהיה לו כבר יותר פשוט בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: גן שעשועים, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

מבחן מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, קורה מצב בו הילד לא מתאים למסלול של מחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם בעל יכולות, ולכן יכפו עליו את התהליך שלא בצדק.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אינפורמציה על התכניות וטפסי פנייה מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתבצעו בשני חלקים. המבחנים לא תוכננו כדי להעריך את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. מומלץ לשתף את האחים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

ביום שלפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תקראו מידע עשיר אודות מבחני איתור מחוננים לדוגמא.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא מבחני איתור מחוננים לדוגמא הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, הקימה מדינת ישראל תוכניות ייחודיות, שנועדו לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן ב' שונה ממבחן שלב א', הינו קשה יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית תחת לחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא הקובע

מבחן מחוננים שלב א' היה רק סינון ראשוני. תלמידים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לנחש את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.

כיצד מפתחים אצל הילד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהתעסק במעשים שטותיים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים לחשוב על הנושא מבחני איתור מחוננים לדוגמא.

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר התלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב א

ממחני מחוננים שלב ב

אוצר מילים במבחני מחוננים כיתה ו

מבחני מחוננים בכיתה ב

תאריך מחוננים שלב ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>