קטגוריות
Uncategorized

אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב

אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב

ההכנה למבחן: אינדיקציה להורים

ישנה חשיבות גבוהה שתהליך ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. ניתן לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז הילד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ושתייה.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת עבורו. אם הילד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב.

חשוב להגיד לילד שאמנם תהליך ההכנות הינו ארוך, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את הבחינה.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כאשר התלמיד באמת מחונן?

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסי פנייה מצויים באתר האגף למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

לא מועיל לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש להודיע על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם רואים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. התובנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

במהלך תקופת ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בלימוד למבחן.

מחפשים מידע על אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב? כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ורוצים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג זה בילדותם.

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב הינו מעסיק הורים רבים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הוא מורכב יותר, ודורש התמודדות אינטלקטואלית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והילד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על הילד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

כאשר הילד יפתור תרגילים פעם אחר פעם, הילד יוכל בפשטות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. במידה ולא יעזרו לילדים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם ילדים עלולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין אבחון מחוננים כיתה ב שלב ב.

עוד בנושא:

דוגמאות למבחן מחוננים שלב ב& 39

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ט

קטעי קרירה מבחני מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ב שלב א

הכנה למבחני מחוננים שלב ב כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>