קטגוריות
Uncategorized

מבחן שלב א מחוננים

מבחן שלב א מחוננים

התמודדות עם הלמידה בצורת חוויה

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בפעילויות עם ילדים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו חוויתי.

אם אתם צריכים אינפורמציה אודות מבחן שלב א מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומהנה בשבילו. במידה והילד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו טראומה.

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ להעניק לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

חשוב להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, זה יכול להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבור הילד. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

שיטות לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את כלל המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לאתר את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

חשוב לזכור שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז ורק אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

אין לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

כדאי להביא גם את הילדים האחרים שהם אוהבים. נכון לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תמצאו מידע רב אודות מבחן שלב א מחוננים.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לסייע לילד להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

תוכן הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

המבחן הראשון מטרתו לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת המבחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בדרך כלל, ילדים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, השיקה המדינה מסגרות מיוחדות, שמטרתן לתת העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו אינפורמציה חשובה אודות מבחן שלב א מחוננים.

מבחן מחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. השלב השני של המבחן מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

לפי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

שלב א' של הבחינה היה סינון די ראשוני. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

אילו נושאים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה ישנן שאלות מילוליות בנושא חשבון.

 

    1. צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.

איך מפתחים אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, התלמיד צריך לפתח חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, התלמיד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. אם לא עוזרים לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים יכולים להשתעמם ולהעסיק את עצמם במעשים שטותיים.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מבחן שלב א מחוננים.

עוד בנושא:

מבחני מחוננים כיתות ו

מבחני מחוננים כיתה ב דוגמא

מבחני צורות לילדים מחוננים שלב ב

מיבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

חוברת ללימוד כיתה א מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>