קטגוריות
Uncategorized

אוצר המילים מבחני מחוננים

אוצר המילים מבחני מחוננים

ההכנה למבחן: אינדיקציה עבור ההורים

במהלך התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

אם אתם מחפשים אינפורמציה על אוצר המילים מבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

קיימים גופים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכת הכנה.

חשוב להסביר לילד שאמנם תהליך ההכנה הינו ארוך, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

כשילד מתכונן לפני מבחן, זה יכול להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת בצורה לא נכונה, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

כשילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שקשה מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

* חשיבות הלמידה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. לפעמים, שווה לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מיוחדות, מידע על התכניות וטפסים שונים מצויים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיות מחוננים.

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מציע תכניות ייחודיות להעשרת ילדים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. המבחנים לא תוכננו על מנת לאבחן את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא על מנת לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

אין טעם לשלוח ילד חולה למבחנים, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות חיבתם לספרים.

כיצד להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם אוהבים. טוב לתת לשאר האחים לנסות גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע רב אודות אוצר המילים מבחני מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים לערער ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשון (מבחן שלב א') שמועבר בבית הספר. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיגדל

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יזומנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

נושא אוצר המילים מבחני מחוננים הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו המכריע

בדרך כלל, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל ניגשים בעקבות דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הינו מבחן האיתור האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהחלקים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

איך לפתח אצל הילד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך לעבור על דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה תוכניות המטפחות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולהורים יש הרבה שאלות בעניין אוצר המילים מבחני מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן הכנה למבחני מחוננים כיתה ב

מבחן מחוננים

התאמות במבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב ב לדוגמא

כמה זמן מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>