קטגוריות
Uncategorized

מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב

מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב

שלב ההכנות: אינדיקציה עבור ההורים

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן לאיתור מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת שתהליך ההכנה יהיה קל עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות העבודה עם ערכת הכנה למבחן מחוננים חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יפנים את סגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. חיוני מאוד שהתלמיד יתכונן בדרך שיהיה לו נעים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב הגעתם למקום הנכון.

דרך טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. אין סתירה בין החשיבות של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד יישן בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בכריך, שוקולד ושתייה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

יש להגיד לילד שאכן תהליך ההכנות הינו ארוך, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה מרתקות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

שיטות להבין אם ילדיכם אכן מחונן

יש לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך שלא בצדק.

המבחנים יתנהלו בשני שלבים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לצרף את הנבחן לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

מכיוון שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

מחפשים מידע אודות מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה שחיפשתם.

כדאי להביא גם את הילדים האחרים לחוגים שהם מחבבים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן שלב א' נועד לסייע למורי בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מבנה הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולראות כיצד התלמיד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

הילד יגיע מוכן נפשית למבחן הפסיכומטרי כשיתבגר

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא אינפורמציה חשובה אודות מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. עבור נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור הילד טעימה מהו מבחן מחוננים. המבחן שלב ב מחוננים מועבר באמצעות גוף רשמי חיצוני לבית הספר וגם הוא ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן ב' שונה מהמבחן הראשון, הוא מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

ההורים של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי שייכות או לא לתכנית.

מבחן מחוננים שלב א' היה סינון די ראשוני. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בשאלות אלו, על התלמיד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לנחש את המילה שתשלים את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

איך מעוררים אצל הילד את צורת החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

על מנת שהילד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מיוחדת. כאשר הילד יחדד את צורת החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד לחוצה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב.

כאשר הילד יפתור שאלות פעם אחר פעם, הילד יוכל בקלות רבה להתגבר על שאלות מסגנון זה. מדינת ישראל הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבנה מבחן מחוננים שלב א

תהליך איתור מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א

מבחן מחוננים שלב ב דוגמא

הנחיות מבחן סינון מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>