קטגוריות
Uncategorized

כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים

כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים

הופכים את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

ההתכוננות לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר הילד ילמד לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהתלמיד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

תקופת ההכנה של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של משחקים, סדנאות וחוויות.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. חשוב לתת לילדיכם כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושהוא מסוגל להצליח במבחן.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

  • התכוננות יום קודם הבחינה: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. יש לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים הגעתם למקום הנכון.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתמחה בסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של הילדים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. תלמידים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "אוכל ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ישנם לא מעט תלמידים חכמים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

כאן תמצאו מידע עשיר אודות כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים.

טוב לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך תרגילי ההכנה.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולראות איך הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל תלמידי השכבה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים.

אחד מהמכשולים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם צורת החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מספר תוכניות העשרה למחוננים יועברו כחוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו הילדים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד בעל יכולות למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל יחסית עבור ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה בשביל הילד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' מופיעות גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בודק את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז נתון מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכן, שלב ב' של הבחינות הוא מבחן הסינון האמיתי, המכריע מיהו מחונן. אפשר להניח שתלמיד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה ישנן בעיות מילוליות של חשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל הילד את היכולת הנדרשת למבחן מחוננים

כשהתלמיד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בטבעיות להתגבר על שאלות מסגנון זה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את היכולות של התלמידים המחוננים.

בשביל שהילד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כאשר התלמיד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב שאלות אלו.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא כמה פעמים אפשר לעשות מבחן מחוננים.

עוד בנושא:

האם לדבר עם הילד על מבחן לאיתור מחוננים

מבחן מחוננים שאלות לדוגמא

מבחנים מחוננים לדוגמא

מבחן מחוננים שלב ב pdf

מבחן לדוגמא לאיתור מחוננים כיתה ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>