קטגוריות
Uncategorized

חוברת מודפסת מחוננים

חוברת מודפסת מחוננים

הכנה למבחני מחוננים

ההכנה לשלב א' מעניקה לילד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני מאוד שהילד ילמד באופן שיהיה לו נעים.

חשוב מאוד ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא מתוך תחושת כפייה. על מנת ששלב ההכנה יהיה נעים עבור הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

  • הכנה 24 שעות טרם הבחינה: מומלץ יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם ערב הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, שוקולד ומים.

כאשר הוא מתכונן בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. רצוי להעניק לילד גם את החוג וגם לרכוש עבורו ערכה.

רצוי להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

קיימים אתרים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי מדריכים בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות חוברת מודפסת מחוננים.

חשוב להסביר לילד שאכן יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי לאחר שיצליח במבחן, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה קלה ומענגת בשבילו. במידה והילד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

שיטות לזהות אם ילדיכם מחונן באמת

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי חלקים. התובנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת לפי סף הקבלה שנקבע.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

לא מועיל לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמצב של מחלה בזמן מבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לא מעט תלמידים חכמים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו הילד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

מחפשים מידע על חוברת מודפסת מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

בזמן ההתכוננות למבחן, מומלץ להעניק לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים חכמים ומוכשרים. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

בשלב הראשון, כל ילדי הכיתה יעשו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם התלמיד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את רמת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

רוב המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

נושא חוברת מודפסת מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.

#p#כשיתבגר הילד, יהיה עליו לפתח את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט עבור תלמידים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו לתת העשרה לילדים מחוננים. כשמכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. המבחן שלב ב מחוננים מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם מבחן זה ייערך במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחן שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב' הינו המכריע

הוריהם של כל התלמידים יקבלו קרוב לסוף שנת הלימודים הודעה לגבי התאמה או לא לתכנית.

שלב א' של מבחן המחוננים היה סינון די ראשוני. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

מאילו חלקים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את הפירוש המתאים למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.
    1. שאלות חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

איך לעורר אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בעניין חוברת מודפסת מחוננים.

בשביל שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח יכולת חשיבה מסוימת. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת למבחן, הילד יוכל לפתור שוב ושוב תרגילים אלו.

עוד בנושא:

איתור מחוננים מבחן לדוגמא

הכנה למבחני מחוננים כיתה ז

תאריך מחוננים שלב ב

תאריך מבחן מחוננים שלב א

אבחון ילדים מחוננים בבית ספר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>