קטגוריות
Uncategorized

תשובות למבחן מחוננים שלב א

תשובות למבחן מחוננים שלב א

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

כאשר הוא מתכונן מתוך ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של בחינות מחוננים. מומלץ לתת לילד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים חווייתיים המוענקים על ידי מדריכים מקצועיים המומחים בעבודה עם ילדים.

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

בזמן ההכנה, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו איך להתמודד עם השאלות. לימוד משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם מעניק להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

אם אתם צריכים מידע אודות תשובות למבחן מחוננים שלב א הגעתם לאתר הנכון.

  • התכוננות 24 שעות טרם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או סתם מסעדה. חשוב מאד שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ומים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לרשום את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בצורת משחקים.

כשתלמיד באמת מחונן, הלמידה לקראת הבחינה תהיה קלה ומהנה עבורו. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יעבור באווירה כיפית ולא לחוצה. קיימת חשיבות להעניק לילדיכם לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושהוא מסוגל לעבור בהצלחה את המבחן.

מבחן לאיתור מחוננים – רק כשהתלמיד באמת מחונן?

מבחני המחוננים יתבצעו בשתי שלבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לצרף את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שנקבע.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

ההגדרות הנוגעות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – תלמידים המקבלים ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיות מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לזהות בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בזמן ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההתכוננות לבחינה, מומלץ לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

כאן תקראו מידע עשיר אודות תשובות למבחן מחוננים שלב א.

24 שעות לפני המבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, מטרתו להעריך את מידת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מתקיים בבית הספר. מבחן מחוננים שלב א בוחן בעיקר את הבנת הנקרא של הילדים ואת יכולתם בתחום החשבון.

כדי לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים = הכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כשמכינים תלמיד בעל יכולות למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

נושא תשובות למבחן מחוננים שלב א הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המשתחררים מהצבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל תרגילים מסוגים רבים יותר. מבחן מחוננים שלב ב' מתקיים דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף מבחן זה מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מחולקות לילדים.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של המבחן היה סוג של סינון ראשון. סביר להניח שילד שלא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על סמך תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהתלמידים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה נתונה. תרגילים בהם צריך להשלים משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

איך מעוררים אצל הילד את החשיבה הנזקקת להצלחה במבחן המחוננים

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין תשובות למבחן מחוננים שלב א.

צורת חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור שוב ושוב תרגילים מסוג זה.

כשהתלמיד יפתור בעיות פעם אחר פעם, התלמיד יוכל בטבעיות להתמודד עם שאלות מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל תוכניות המטפחות את הכישורים של הילדים המחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים ה

מודפס הכנה למבחן מחוננים

אבחון מחוננים

חוברת הכנה למבחן מחוננים כיתה ב

הזנת מבחני מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>