קטגוריות
Uncategorized

תשובות למחני מחוננים

תשובות למחני מחוננים

התכוננות למבחן מחוננים

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. קיימת חשיבות לתת לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא מבריק, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

ההתכוננות למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכשהתלמיד ילמד למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר חווה את שלב ההסתגלות הראשונית. חשוב מאוד שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת הבחינה תהיה קלה ומענגת עבורו. במידה והילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אז על ההורים להבין שתהליך זה אינו מתאים עבור הילד, ומוטב שהתלמיד לא יעמיק במה שמסובך מדי עבורו, ועשוי להוות לו טראומה.

  • התכוננות יום לפני המבחן: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני הבחינה.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ומים.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם לדעת אודות תשובות למחני מחוננים.

ישנה חשיבות גדולה שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

דרך מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין התרומה של תכנית הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

מומלץ להפוך את ההכנה למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

מבחן מחוננים: אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

יש לא מעט ילדים נבונים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא לאתר ילדים מחוננים ולא לרצות את ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל צעיר האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

לא מועיל לשלוח תלמיד שלא מרגיש טוב לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והישגיו יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

מבחני המחוננים יתבצעו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את מגוון המיומנויות של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

בזמן ההתכוננות למבחן, חשוב לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לערב את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תקראו מידע עשיר אודות תשובות למחני מחוננים.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

בשלב א', כל ילדי הכיתה יעברו בוחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק בעיקר את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת יכולתם בתחום החשבון.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב אל מחנך הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

מבנה הבחינה שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

התלמיד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

נושא תשובות למחני מחוננים הינו מטריד הורים רבים בישראל.

מרבית הילדים המחוננים ימשיכו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר יגדלו.

במטרה להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

לרוב, ילדים מחוננים מקבלים ציון מכובד במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הוא הקובע

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אך ניגשים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הוא מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם בעלי יכולות ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מאילו נושאים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, ועל הילד למצוא מהי הצורה החסרה. סדרות: מביאים לתלמיד סדרת צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. הילד צריך לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. שאלות חשבון החלק הזה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות של חשבון.

כיצד לפתח אצל התלמיד את היכולת הנזקקת להצלחה במבחן מחוננים

חשיבה לוגית היא שהופכת את הילד למחונן. כשהתלמיד יפתח את סגנון החשיבה הנזקקת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות מסוג זה.

כאשר הילד יפתור שאלות שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסוג זה. אם לא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שבהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

כשילד מתקרב לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים להיות עסוקים בנושא תשובות למחני מחוננים.

עוד בנושא:

ילדים מחוננים כיתה ב

טיפים למבחן מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א להורדה

מיבחן מחוננים כיתה ג שלב ב

מבחן מחוננים א דוגמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>