קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחני מחוננים ידע כללי

הכנה למבחני מחוננים ידע כללי

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

אם אתם צריכים מידע אודות הכנה למבחני מחוננים ידע כללי הגעתם לאתר הנכון.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, הילד מתרגל לאופן החשיבה עליה מובנות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין התרומה של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחנים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד ללמוד שוב ושוב בעזרת ערכת הכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', מהסיבה שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

חשוב ביותר ששלב ההכנות של הילד לקראת מבחני מחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. ניתן לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

הכרחי ממש שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. קיימת חשיבות לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את הבחינה.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

  • התכוננות 24 שעות קודם הבחינה: כדאי יום קודם מועד המבחן, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד להינות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם יישן בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, חטיף שוקולד ושתייה.

ישנם גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

מהו ילד מחונן והאם המבחנים לאיתור מחוננים הינם רק עבורו?

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בגיל מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בעקבות אהבתם לספרים.

אגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך מפעיל מסלולים ייחודיים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים שונים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

ישנם לא מעט תלמידים נבונים, אך לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, רמז למחוננות נקבע לפי מבחני איי קיו – תלמידים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני הקיים בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז כדאי לפנות אל צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ לפתוח בהכנות למבחן המחוננים.

איך לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מחפשים מידע אודות הכנה למבחני מחוננים ידע כללי? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

כדאי לרשום גם את הילדים האחרים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מבנה מבחן מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, מטרתו להעריך את מידת המסוגלות של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למורה הכיתה ולנמק את סיבותיהם.

בשלב ראשון, כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

על מנת לסייע לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

#p#כשיגדל התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג אחר הצהריים, ולפעמים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

מרבית התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג זה בצעירותם.

נושא הכנה למבחני מחוננים ידע כללי הינו מטריד לא מעט הורים בישראל.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. מבחן מחוננים שלב ב' מועבר דרך מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר באופן קבוצתי.

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו קשה יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות לשלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לתלמידים.

מבחן המחוננים שלב ב' הינו הקובע

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הינם חכמים ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד למצוא מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מביאים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד לפענח מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בתרגילים אלו, על הילד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. תרגילים בהם יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך לפתח אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

על מנת שהתלמיד יצליח במבחן, על הילד לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יפנים את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות שיש בערכות הכנה מקצועיות, וכך לחדד את צורת החשיבה.

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש הרבה שאלות בנושא הכנה למבחני מחוננים ידע כללי.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בפשטות להתגבר על שאלות מסגנון זה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל העצום שלהם, אותם תלמידים יכולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב א כיתה ב

כמה זמן מבחן מחוננים

לימוד מחוננים

מידעון מבחני מחוננים

מבחן מחוננים סדרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>