קטגוריות
Uncategorized

הכנה למבחן מחוננים כיתה ג

הכנה למבחן מחוננים כיתה ג

הכנה למבחני מחוננים

כאשר מכינים תלמיד לקראת מבחן המחוננים, זה יכול להיות חוויה נעימה עבור הילד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, היא יכולה להוות גם טראומה עבור הילד. מומלץ בחום לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב מאוד שהילד יתכונן באופן שיהיה לו חוויתי.

בזמן התרגול, ההורה מסייע לילד, ומנחה אותו כיצד להתמודד עם השאלות. תרגול משותף יוצר זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורים לילדים, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

  • התכוננות 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהילד לא יתכונן כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או אפילו מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב המבחן.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד למבחן בסנדוויץ', שוקולד ומים.

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אך התהליך שווה כי אחרי שיצליח במבחן, יוכל להינות ממסגרות העשרה מרתקות. קיימת חשיבות להעניק לילד לאורך כל הזמן הרגשה שהוא חכם, ושיש לו יכולת לעבור בהצלחה את המבחן.

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אות האם הילד באמת מחונן. אם התלמיד עובר קשיים בשלב ההכנה למבחן המחוננים, והוא לא מתעניין בזה כל כך, אזי על ההורים להסיק שהתהליך אינו מתאים לילד, ומוטב שהילד לא יעמיק במה שמסובך מדי בשבילו, ועשוי להוות לו חוויה שלילית.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שרציתם להבין אודות הכנה למבחן מחוננים כיתה ג.

דרך טובה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. לא קיימת סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

ישנם גופים ומכונים שונים, המציעים תוכניות הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מבחן מחוננים – אך ורק כאשר הילד באמת מחונן?

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו כדי לאבחן את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את הילדים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. בדרך כלל, אות למחוננות נקבע לפי רמת איי קיו – ילדים בעלי ציון 130 ויותר, מוגדרים כילדים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להוכיח לכולם שבנם "מחונן". חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש סימנים למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז ורק אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מאחר שהנוכחות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא מאולצת, הורה שלא חפץ שילדו ייבחן יודיע על כך בכתב מפורש. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו שנה לאחר מכן, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

תינוקות מחוננים יבחנו ויבדקו כל דבר, ואף ינסו לפרק צעצועים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מחפשים מידע אודות הכנה למבחן מחוננים כיתה ג? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

לאורך ימי ההכנות לבחינה, מומלץ לשדר לשאר ילדי המשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. טוב לתת לשאר האחים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

ביום שלפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של התוכן שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשוני של המבחן, מטרתו לבדוק את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו ילד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר ביעילות למבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לסייע לצוות בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם התלמיד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של תלמיד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

מספר מסגרות העשרה למחוננים יועברו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. כדי לאתר תלמידים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

הורים יקרים! כאן באתר מחוננים תוכלו למצוא מידע חשוב אודות הכנה למבחן מחוננים כיתה ג.

לרוב, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה במבחן הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את צורת החשיבה הראשונית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהצבא וחפצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה קל עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן מחוננים שלב ב'

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו גם שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

לרוב, אחוז מסויים מהתלמידים הניגשים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בשל רצון מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם נבונים ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה המבחן למחוננים שלב ב'

חלק ב' של המבחן למחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין צורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך לנחש מהי הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בשאלות אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.

כיצד לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנדרשת למבחן מחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

צורת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את הילד למחונן. כשהילד יפתח את סגנון החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יצליח לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', הרבה הורים מתחילים לחשוב על הנושא הכנה למבחן מחוננים כיתה ג.

עוד בנושא:

שאלות לדוגמא מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב

הבנת הנקרא מחוננים

מבחח מחוננים אונליין דוגמא

מבחן מחוננים סדרות

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>