קטגוריות
Uncategorized

מבחן סינון מחוננים ומצטיינים

מבחן סינון מחוננים ומצטיינים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. תרגול משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

שיטה יעילה בה ילד יכול ללמוד היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

קיימים גופים ומכונים למיניהם, המציעים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יעבור באווירה כיפית ולא מתוחה. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

  • התכוננות 24 שעות לפני המבחן: מומלץ יום לפני מבחן המחוננים, שהתלמיד לא יתכונן לבחינה. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. חשוב שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', חטיף שוקולד ומים.

אתר מחוננים: כל מה שאתם צריכים לדעת אודות מבחן סינון מחוננים ומצטיינים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, מומלץ לשלוח את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

חשוב מאוד שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר באופן חוויתי, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ לרשום את ילדיכם לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולרכוש ערכות הכנה למחוננים מעניינות.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה קלה ומהנה בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

לא מועיל לשלוח ילד שלא מרגיש טוב למבחנים, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" קרוב למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער הטבעי הקיים בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על כך בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב מאוד לאתר בגיל צעיר האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ובעקבות התייעצות איתם מומלץ להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

ילדים מחוננים בגיל הרך יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל אהבתם לספרים.

ישנם לא מעט ילדים נבונים, אבל זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לאתר רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

מבחני המחוננים יתנהלו בשני שלבים. המבחנים לא נבנו כדי להעריך את פרופיל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

מאפיין אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

איך להתנהג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות לבחינה

צריכים אינפורמציה על מבחן סינון מחוננים ומצטיינים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה רציתם לדעת.

בזמן ההתכוננות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ומוכשרים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בהכנות למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את רמת היכולת של התלמיד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי הכיתה יעברו מבחן סינון ראשוני (מבחן שלב א') שמועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד עבר בהצלחה במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומבקשים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולהסביר את רצונם.

כדי לעזור לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הילד יגיע מוכן נפשית לקורס הפסיכומטרי כשיתבגר

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על מבחן סינון מחוננים ומצטיינים.

במטרה להעשיר את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. כדי לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל ילדים מחוננים, בגלל שהם כבר תרגלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים שירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתמודדות הראשונית עם סוג החשיבה הנדרשת. בשביל נערים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר המועבר יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן מחוננים שלב ב' שונה ממבחן א', הינו מאתגר יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית תחת לחץ זמן. ההפניות למבחני שלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים נערך בשלב ב'

שלב א' של מבחן המחוננים היה סוג של סינון ראשון. ילדים המקבלים ציון עובר בשלב א', הם בעלי יכולות ומוכשרים.

על פי תוצאות מבחני שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את החלקים הבאים:

        1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בחלק זה יש שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. צורות יחסים בין הצורות: מובאים לילד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והתלמיד צריך למצוא מהי הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה המתאימה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים מילים ופירושם: בחלק הזה, על הילד לבחור את המשמעות המתאימה למילה נתונה. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בשאלות אלו כתוב משפט, ובמשפט חסרה מילה. על הילד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לעורר אצל הילד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

תלמידים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש לא מעט שאלות בעניין מבחן סינון מחוננים ומצטיינים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, על התלמיד לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יבין את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

עוד בנושא:

מבחן לדוגמא מחוננים

ספר הדרכה למבחני מחוננים

הכנה למבחני מחוננים כיתה ב שלב א חוג

לעבור בחינה שלב א מחוננים

מבחן מחוננים הכנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>