קטגוריות
Uncategorized

תרגול למבחן מחוננים כיתה ו

תרגול למבחן מחוננים כיתה ו

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

  • הכנה 24 שעות קודם הבחינה: מומלץ יום קודם מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לכיף: אטרקציה, קניון, או סתם פיצרייה. הכרחי שהילד יישן מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, חטיף שוקולד ושתייה.

גם כאשר לומדים עם הילד בבית, מומלץ בחום לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את התרגילים בצורה כיפית. חלק מחוגי הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המוענקים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בפעילויות עם ילדים.

שיטה מעולה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כאשר הילד יושב ופותר מבחני מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. אין סתירה בין החשיבות של קורס הכנה למבחן מחוננים לבין ערכת הכנה למבחן.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות מתוכניות העשרה חווייתיות. יש לעזור לילד ללמוד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

חשוב ביותר שתהליך ההכנות של הילד למבחני המחוננים יועבר מתוך תחושת חוויה של הילד, ולא באופן קשה או מחייב. מומלץ בחום לרשום את הילד לחוג שתוכנו הוא משחקים ופעילות, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

כשתלמיד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים לדעת על תרגול למבחן מחוננים כיתה ו.

רצוי להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית תרגול משותפת של ההורים והילדים. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה אפשרות לשאול: "האם אני מחונן"?

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לפעמים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בצורת משחקים.

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים במטרה לחקור אותם. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

ההגדרות הקשורות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, מידע על התכניות וטפסים שונים נמצאים בפורטל הורים למחוננים ולמצטיינים: https://parents.education.gov.il/prhnet/gifted אפשר לאתר סימנים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

יש לשים לב שכל המטרה של מבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להוכיח שבנם מחונן, ולכן יכפו עליו את התהליך בכוח.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

מאחר שההשתתפות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא רוצה שילדו ייבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ובמשך שנה זו הילד יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על כך פנייה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתבצעו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא תוכננו על מנת להעריך את מגוון המיומנויות של הילדים, אלא כדי לבחור את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים.

כיצד לנהוג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות למבחן

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב להעניק לילדים האחרים במשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לערב את האחים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

כאן תמצאו מידע רב אודות תרגול למבחן מחוננים כיתה ו.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים לערער ומבקשים שילדם יוזמן בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

על מנת לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות למבחן המחוננים שלב א', כדאי להבין את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון נועד לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי כישורים בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא ברשימת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

מבנה המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של המבחן, ייעודו להעריך את מידת המסוגלות של התלמיד להבין את הטקסט שקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא קרא מעולם, ולבחון איך הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הינו תלמיד שעם השנים יהיה מסוגל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הכנה למבחני המחוננים = הכנה מקדימה למבחן הפסיכומטרי

בדרך כלל, ילדים מחוננים מוציאים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הבסיסית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

רוב התלמידים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שעברו הכנה מסוג דומה בצעירותם.

מספר מסגרות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג בשעות הצהריים, ולעיתים יזומנו התלמידים לבוקר של חוויות והעשרה במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שייעודם איתור מחוננים.

נושא תרגול למבחן מחוננים כיתה ו הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. מבחן שלב ב' מתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר ואף הוא מועבר במתכונת קבוצתית.

מבחן שלב ב' בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההפניות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

לרוב, אחוז נתון מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח היה צריך לעשות כן, אך נבחנים בעקבות דרישה של ההורים, ולכן, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם חכמים ומוכשרים.

אילו חלקים מכיל שלב ב' של מבחן המחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מכיל את הנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין הצורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך לנחש מה הצורה המתאימה. המשכת סדרה: מציגים לתלמיד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. הילד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה יש בעיות מילוליות בנושא חשבון.
    1. תרגילים מילוליים תרגילים על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לגלות את הפירוש המתאים למילה נתונה. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה שתשלים את המשפט.

כיצד לפתח אצל הילד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

תלמידים מחוננים יכולים להיות העתיד של מדינתנו. במידה ולא יעזרו לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

כשילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא תרגול למבחן מחוננים כיתה ו.

יכולת חשיבה לוגית היא זו שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יחדד את צורת החשיבה הנדרשת למבחן, התלמיד יצליח לפתור שוב ושוב שאלות מסוג זה.

עוד בנושא:

הכנה מבחן מחוננים כיתה ב

הכנה למבחני סינון מחוננים

מבחן לדוגמא מחוננים כיתה ב

מבחן איתור מחוננים כיתה יא

דוגמא למבחן מחוננים כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>