קטגוריות
Uncategorized

שאלון למבחני מחוננים

שאלון למבחני מחוננים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

יש להסביר לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. חשוב לתת לילדיכם לאורך כל הזמן תחושה שהוא חכם, ושיש לו יכולת להצליח במבחן.

דרך יעילה בה תלמיד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לקנות בשבילו ערכה.

אם אתם מחפשים אינפורמציה אודות שאלון למבחני מחוננים הגעתם לאתר הנכון.

  • הכנה 24 שעות טרם המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: גן שעשועים, פארק, או אפילו פיצרייה. הכרחי שהילד ילך לישון מוקדם בלילה שלפני הבחינה.
  • יום המבחן: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בכריך, שוקולד ומים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חוגי הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בצורה של שעשועים, סדנאות וחוויות.

כאשר ילד באמת מחונן, ההכנה לקראת המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. במידה והתלמיד עובר קשיים בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

ישנה חשיבות גדולה ששלב ההכנות של הילד למבחני המחוננים ייעשה באופן חוויתי, ולא מתוך תחושת כפייה. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ מאוד שכל תהליך הלימוד יועבר באופן חוויתי.

ההכנה למבחן שלב א' מעניקה לתלמיד הבנה מהו מבחן מחוננים, וכשהילד יתכונן לשלב ב', יהיה לו כבר יותר קל משום שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. חיוני ביותר שהילד יתכונן בדרך שיהיה לו חוויתי.

בזמן התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך לגשת אל השאלות. לימוד משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, וגם נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני מחונן"?

מבחן לאיתור מחוננים: רק כשהילד באמת מחונן?

אין לשלוח ילד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לסגל בית הספר. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו שנה לאחר מכן, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (שימו לב, יהיה עליכם להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

יש לשים לב שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים סימני מחוננות אז כדאי להתייעץ עם צוות ההוראה של התלמיד, ובעקבות התייעצות איתם אפשר להתחיל בהכנות למבחן המחוננים.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא תכונה להתעסק עם בעיות חשבוניות.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. תלמידים מחוננים אוהבים ללמוד, ובעיקר מתענגים לקרוא.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המבחנים לא נבנו כדי לאבחן את כלל הכישורים של התלמידים, אלא על מנת לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי המפותח ביותר לחוגים לילדים מחוננים ומצטיינים.

ישנם ילדים רבים חכמים, אך זה לא אומר שהם מחוננים. ניתן לזהות סימנים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד בגיל קטן מאד.

כיצד להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בזמן ההכנות לבחינה

כדאי להביא גם את שאר האחים לחוגים שהם אוהבים. נכון לשתף את ילדיכם האחרים עד כמה שניתן בהכנות למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

צריכים אינפורמציה אודות שאלון למבחני מחוננים? כאן באתר מחוננים תמצאו את כל מה שחיפשתם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ורוצים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב אל מורה הכיתה ולהסביר את סיבותיהם.

תוכן המבחן שלב א' מתפצל בדרך כלל ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא הבנה מעולה של הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים בצורה טבעית. לכן, החלק הראשוני של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להכיר לילד טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד התלמיד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית מצוינת. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הצריכים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם תרגילים בסדרות חשבוניות.

בשלב הראשון, כל תלמידי השכבה יעשו מבחן סינון ראשון (מבחן שלב א') אשר מועבר בכיתה. בסוף בדיקת הבוחנים, כל ההורים מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע ברשימת התלמידים המופנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

במטרה לסייע לילד להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

תוכניות העשרת תלמידים מחוננים

הורים יקרים! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה אודות שאלון למבחני מחוננים.

רוב התלמידים המחוננים ימשיכו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, תלמידים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים במבחן הפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

במטרה לטפח את הילדים המחוננים, הקימה המדינה תוכניות מיוחדות, שנועדו להעניק העשרה לתלמידים מחוננים. על מנת לזהות ילדים המחוננים, מתקיימים מבחנים שמטרתם איתור מחוננים.

#p#כשיתבגר התלמיד, הוא יצטרך לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל יחסית בשביל ילדים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה בבחינת הפסיכומטרי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את הרמה הקוגניטיבית הכללית של הילדים. ההפניות לשלב ב' יגיעו מהמכון החיצוני ואז מחולקות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב ב הינו ברמת קושי יותר גבוהה ומכיל יותר נושאים. אם בשלב א' של המבחן התרגילים היו רק בנושאים כמו הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים לבחינות של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אבל נבחנים בגלל רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן הסינון האמיתי, הקובע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', מוכח שהם בעלי יכולות ומוכשרים.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו אחוז מהילדים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. שאלות על צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, לא מוצגת צורה, והילד צריך למצוא מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לתלמיד סדרה של צורות עם סדר לוגי מסויים ביניהן. על הילד לפענח מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה שמשלימה את הסדרה.
    1. תרגילי חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בחלק זה מוצאים שאלות מילוליות של חשבון.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את הפירוש המתאים למילה מסוימת. השלמת משפטים: בתרגילים אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה שתשלים את המשפט.

איך לעורר אצל התלמיד את צורת החשיבה הנדרשת להצלחה במבחן המחוננים

בשביל שהתלמיד יצליח במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יבין את סוג החשיבה, הוא צריך לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים שיש בערכות הכנה, וכך לפתח את החשיבה.

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של מדינתנו. מדינת ישראל הקימה תוכניות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

התקופה שבה מתקיימים מבחני המחוננים מאד רגישה ולהורים יש הרבה שאלות בנושא שאלון למבחני מחוננים.

עוד בנושא:

לעבור בחינה שלב ב מחוננים

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ד

איתור מחוננים שלב א

לומדת הכנה למבחני מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב כיתה ב דוגמאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>