קטגוריות
Uncategorized

מחוננים כיתה ז

מחוננים כיתה ז

מתכוננים למבחן מחוננים

  • התכוננות יום לפני המבחן: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד לבחינה. במקום זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, קניון, או אפילו פיצרייה. הכרחי שילדיכם יישן בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • היום הגדול: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר טובה בבוקר של הבחינה. יש להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו תחושה שהוא יעבור את המבחן בהצלחה. יש לדאוג שילדיכם יביא לבחינה כריך, חטיף שוקולד ומים.

גם כשלומדים עם התלמיד בבית, חשוב להתיישב איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה כיפית. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הם חוגים מיוחדים המועברים על ידי אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

דרך יעילה בה ילד יכול להתכונן היטב למבחן המחוננים, היא כשהילד מתיישב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה מקצועית. רצוי לתת לתלמיד גם את החוג וגם לרכוש בשבילו ערכה.

* חשיבות העבודה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לתת לילד לתרגל שוב ושוב בעזרת ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יפנים את סגנון השאלות ויגיע מוכן לבוחן. חשוב ביותר שהילד ילמד בדרך שיהיה לו נעים.

אתר mechunanim.co.il: כל מה שאתם צריכים להבין על מחוננים כיתה ז.

חשוב מאוד שתהליך ההכנה יהיה באווירה רגועה ולא לחוצה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

כשילד באמת מחונן, ההכנה לפני המבחן תהיה פשוטה ומענגת בשבילו. אם הילד מתקשה בשלב ההכנה למבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להבין שהתהליך אינו מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהתלמיד לא יתאמץ במה שקשה מדי בשבילו, ועלול להוות לו חוויה שלילית.

כשילד מתכונן לפני מבחן, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. ניתן לרשום את ילדיכם לחוגים מיוחדים הכוללים פעילויות ומשחקים, ולקנות ערכות הכנה למחוננים מקצועיות.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק בשבילו?

חשוב לזכור שמטרתמבחני המחוננים, היא טובת הילד ולא טובת ההורים. חשוב ביותר לאתר בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם מזהים אותות מחוננות אז מומלץ להתייעץ עם צוות ההוראה של הילד, ולאחר התייעצות איתם אפשר לפתוח תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מבחני המחוננים יתנהלו בשתי שלבים. המסקנה הריאלית היחידה שאפשר להפיק מן המבחנים היא האם ניתן לקבל את התלמיד לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

תינוקות מחוננים יחקרו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד אוהבים לקרוא.

מכיוון שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא זכות ולא חובה, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לדרגת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לילדים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (שימו לב, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך לא כולם מחוננים. אפשר לזהות רמזים ראשונים של מחוננות עוד כשהילד תינוק.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

כיצד לנהוג עם הילדים האחרים במשפחה בעת ההכנות למבחן

טוב להביא גם את שאר האחים לפעילויות שהם מחבבים. מומלץ לערב את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

צריכים אינפורמציה על מחוננים כיתה ז? כאן באתר mechunanim.co.il תוכלו למצוא את כל מה רציתם לדעת.

יום קודם למבחן, טוב לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משפחתי.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להכיר את המבנה מבחנים למחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', צריכים לפנות בכתב למחנך הכיתה ולהסביר את רצונם.

תוכן הבחינה שלב א' מתחלק בדרך כלל לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של תלמיד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה מעולם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא יודע לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא ילד שבעתיד יוכל ללמוד בהצלחה את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו תרגילים בסדרות חשבוניות.

המבחן הראשון נועד לסייע לצוות בית הספר לאתר את התלמידים בעלי כישורים בכיתה. לאחר בדיקת הבוחנים, כל הורה מקבל הודעה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא מופיע בקבוצת הילדים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

הכנה למבחני המחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

מרבית הילדים המחוננים יתמידו כשיתבגרו בלימודים גבוהים. לרוב, ילדים מחוננים יוציאו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יתבגרו.

נושא מחוננים כיתה ז הינו מטריד לא מעט הורים בארץ.

חלק ממסגרות העשרה למחוננים יתקיימו כחוג בשעות הצהריים, ולפעמים יזומנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. על מנת לאתר ילדים המחוננים, מתקיימים בוחנים שייעודם איתור מחוננים.

#p#כשיגדל הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה במהלך ההכנות לקראת מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחני הפסיכומטרי קל בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הבסיסית הנצרכת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

מבחן המחוננים בכיתה ב' שלב ב'

מבחן שלב ב' בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ואז מסורות לתלמידים.

מבחן מחוננים שלב א' היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים כגון הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אז בשלב ב' יהיו שאלות בנושאים של חשיבה צורנית וידע כללי.

מבחן מחוננים שלב ב' הוא המכריע

שלב א' של המבחן היה רק סינון ראשוני. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יצליח לעבור גם את שלב א'.

על פי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. בעיות מילוליות תרגילים על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן צריך להשלים משפטים: בתרגילים אלו כתוב משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על הילד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.
        1. תרגילי חשבון החלק הזה דומה לחלק החשבון במבחן מחוננים שלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות בחשבון.

 

    1. שאלות על צורות יחסים בין צורות: מובאים לתלמיד דוגמאות של קשרים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך לנחש מה הצורה החסרה. המשכת סדרה: מביאים לילד סדרת צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. על התלמיד למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.

כיצד לעורר אצל התלמיד את היכולת הנדרשת להצלחה במבחן מחוננים

במטרה שהילד יצליח במבחן, על התלמיד לפתח חשיבה מסוימת. על מנת שהילד יפנים את צורת החשיבה, עליו לקרוא דוגמאות של פתרון תרגילים הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כאשר ילד מגיע לכיתה ב', לא מעט הורים מתחילים להיות עסוקים בנושא מחוננים כיתה ז.

כשהילד יפתור תרגילים שוב ושוב, הילד יוכל בקלות רבה להתמודד עם תרגילים מסגנון זה. אם לא יעזרו לילדים המחוננים להוציא לפועל את הפוטנציאל העצום שבהם, אותם ילדים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשי שטות.

עוד בנושא:

לימוד למבחני מחוננים

מבחן מחוננים כיתה ח

מבחן שלב ב מחוננים כיתה ב

הכנה למבחן מחוננים

התאמות במבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>