קטגוריות
Uncategorized

כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א

כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א

שלב ההכנות: אינדיקציה להורים

כאשר מכינים ילד לקראת מבחן לאיתור מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית בצורה לא נכונה, היא יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו ביעילות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

תקופת ההכנות של הילד, ותהליך הלמידה המשותף עם ההורים, מהווים אות האם הילד אכן מחונן. אם התלמיד מתקשה בלמידה לקראת מבחן המחוננים, ואינו מגלה עניין, אזי על ההורים להסיק שתהליך זה אינו כל כך מתאים עבור הילד, ואולי עדיף שהילד לא יתאמץ במה שמסובך מדי עבורו, ועלול להוות לו טראומה.

קיימים אתרים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. חלק מתוכניות הכנה למבחן מחוננים, הינם חוגים חווייתיים המועברים על ידי אנשי מקצוע המומחים בעבודה עם ילדים.

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב מאוד לתת לילד ללמוד שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז הילד יתרגל לסגנון השאלות ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לרשום את הילד לחוג שמכשיר את התלמיד לפתור את השאלות הללו בעזרת משחקים.

כשהוא לומד מתוך ערכת הכנה, התלמיד מתמחה באופן החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. לא קיימת סתירה בין החשיבות של חוג הכנה למבחן מחוננים לבין ערכות הכנה למבחן.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם לדעת אודות כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א.

במהלך ההכנה, ההורה עוזר לילד, ומנחה אותו כיצד לגשת אל השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות מבורך וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לבדוק: "האם אני גם מחונן"?

יש להסביר לילד שבאמת יש הרבה הכנה שהוא צריך לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיצליח במבחן, הוא יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. יש ללמוד עם הילד את החומר ברוגע ובאווירה שמחה.

  • הכנה יום קודם המבחן: כדאי יום לפני מועד המבחן, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לבלות: אטרקציה, פארק, או אפילו מסעדה. חשוב שילדיכם ילך לישון בשעה מוקדמת ערב הבחינה.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. יש למצוא דרכים איך להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. כדאי לצייד את הילד לבחינה בסנדוויץ', שוקולד ומים.

שיטות לדעת אם ילדיכם מחונן באמת

יש תלמידים רבים נבונים, אבל לא כולם מחוננים. כאינדיקציה, אות למחוננות נקבע על פי מבחני איי קיו – ילדים שמקבלים ציון 130 ומעלה, מוגדרים כתלמידים שיכולים להיכנס להגדרת מחוננים.

תינוקות מחוננים מגלים עניין וסקרנות בכל נושא. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד, ובמיוחד מתענגים לקרוא.

סימן אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

אין טעם לשלוח תלמיד חולה לבחינות, ובמקרה של מחלה במבחן שלב א', יש לעדכן על כך לצוות בית הספר. אם התלמיד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, מומלץ לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו התלמיד יוכל לצמצם את הפער ההגיוני שנוצר בינו לבין שאר התלמידים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לתלמידים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה בקשה אל משרד החינוך עד ל- 31/12).

המבחנים יתנהלו בשתי שלבים. מבחני המחוננים לא נבנו כדי להעריך את כלל הכישורים של התלמידים, אלא כדי לאתר את התלמידים בעלי הכושר הכללי הגבוה ביותר לתכניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

לא נכון שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק כדי להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לעיתים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אבל ההורים רוצים להראות שבנם מחונן, ולכן כופים עליו את התהליך בכוח.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

כאן תקראו מידע עשיר אודות כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א.

לאורך ימי ההכנות למבחן, חשוב לשדר לילדים האחרים במשפחה הרגשה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. כדאי לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

הורים של ילד שלא עבר את שלב א' ורוצים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יופנה בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות בכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את התוכן שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של המבחן, ייעודו להעריך את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על סוגי שאלות שונים הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא ראה אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד מסוגל לפתור בעיות כמותיות ומתמטיות, ולהסיק מסקנות. ילד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: לרוב, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך יהיו גם מבדקים בסדרות חשבוניות.

מבחן שלב א' מטרתו לסייע למורי בית הספר לבחור את הילדים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. בסוף בדיקת המבחנים, כל ההורים מקבל תשובה אם הילד קיבל ציון עובר במבחן שלב א', ואם הוא נכלל או לא בקבוצת התלמידים המוזמנים למבחן מחוננים שלב ב כיתה ב.

כדי לסייע לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחנים למחוננים וממה הם מורכבים.

הכנה למבחן מחוננים שווה להכנה מוקדמת למבחן הפסיכומטרי

חלק מתוכניות העשרה למחוננים יתקיימו בצורת חוג אחר הצהריים, ולעיתים יוזמנו התלמידים לבוקר חוויתי ומעשיר במרכז למידה. כאשר מכינים ילד מחונן למבחן המחוננים, למעשה מעניקים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהקשיים של הצעירים המסיימים צבא ומתכנים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סוג החשיבה הנצרכת. בשביל נערים מחוננים, קורס ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה מהנה, משום שהחומר הנלמד יהיה קל עבורם אחרי שכבר עברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

בדרך כלל, תלמידים מחוננים מקבלים ציון גבוה בבחינת הפסיכומטרי כאשר הם גדלים. ההכנה למבחן הפסיכומטרי קל עבור תלמידים מחוננים, בגלל שהם כבר רכשו את החשיבה הבסיסית הנצרכת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

הורה יקר! כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו אינפורמציה חשובה על כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א.

שלב ב' של מבחן המחוננים

מבחן מחוננים שלב א' היה בשביל התלמיד טעימה מהו מבחן מחוננים. השלב השני של המבחן יתקיים באמצעות מכון חיצוני לבית הספר וגם הוא מתקיים במתכונת קבוצתית.

מבחן זה בודק את הרמה הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות לשלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מסורות לילדים.

שלב ב': הסינון האמיתי אחרי שלב א'

רוב הזמן, אחוז מסויים מהילדים הניגשים לבחינות של שלב א', לא בהכרח מתאים לכך, אך נבחנים בעקבות רצון של ההורים, ולכך, שלב ב' של מבחן המחוננים הינו מבחן האיתור הרלוונטי, המכריע מיהו באמת מחונן. תלמידים שעוברים את שלב א', הם נבונים ומוכשרים.

על סמך תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', ייבחרו אחוז מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

אילו תרגילים מכיל שלב ב' של מבחני מחוננים

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לילד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, והתלמיד צריך למצוא מה הצורה החסרה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי מסויים ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהי הלוגיקה של סדר הצורות, ולבחור את הצורה הנכונה המשלימה את הסדרה.
    1. תרגילים מילוליים שאלות על משמעות מילים: בשאלות אלו, על הילד לנחש את המשמעות המתאימה למילה נתונה. השלמת משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ובמשפט חסרה מילה. על התלמיד לבחור את המילה המשלימה את המשפט.
    1. תרגילי חשבון חלק זה דומה לחלק החשבון הנמצא במבחן בשלב א'. בקטע זה ישנן שאלות מילוליות של חשבון.

איך לפתח אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן המחוננים

ילדים מחוננים הינם בפוטנציאל העתיד של המדינה. המדינה הקימה מסגרות המעצימות את הכישורים של התלמידים המחוננים.

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, הילד צריך לפתח צורת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יפנים את צורת החשיבה, עליו לעבור על דוגמאות של פתרון תרגילים המופיעים בערכות הכנה, וכך לחדד את החשיבה.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא כמה שאלות מבחן מחוננים שלב א.

עוד בנושא:

חוברת לימוד שלב ב מחוננים

הכנה למבחן מחוננים שלב ב

מבחן סינון למחוננים

הגשת ערערור מבחן מחוננים

מבחן מחוננים שלב ב חינם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>