קטגוריות
Uncategorized

רישום למבחני מחוננים

רישום למבחני מחוננים

התמודדות עם הלמידה באופן חוויתי

אם אתם מחפשים אינפורמציה על רישום למבחני מחוננים הגעתם למקום הנכון.

  • התכוננות 24 שעות לפני הבחינה: מומלץ יום לפני מועד המבחן, שהילד לא ילמד כלל. במקום זה, יש לקחת את הילד לפעולה כיפית: גן שעשועים, פארק, או סתם מסעדה. הכרחי שילדיכם ילך לישון מוקדם בלילה שלפני המבחן.
  • יום הבחינה: חשוב לתת לילד ארוחת בוקר טובה ביום המבחן. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולהעניק לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן כריך, שוקולד ושתייה.

קיימים גופים ומכונים שונים, המקיימים חוגי הכנה למבחני מחוננים. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מנוהלים על ידי מדריכים בצורה של משחקים, סדנאות וחוויות.

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה נעימה לתלמיד, אך אם ההכנה נעשית באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על התלמיד, מומלץ ביותר שכל תהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

ההכנה למבחן שלב א' נותנת לתלמיד הפנמה מהו מבחן מחוננים, וכאשר התלמיד יתכונן למבחן מחוננים שלב ב', יהיה לו כבר יותר נוח בגלל שהוא כבר עבר את שלב ההסתגלות הראשונית. לפעמים, מומלץ לרשום את הילד לחוג שמכשיר את הילד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

מומלץ להפוך את התרגול למבחן המחוננים לחוויית לימוד משותפת של ההורה והילד. לימוד משותף יוצר זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף מעניק להורה אפשרות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

תקופת ההכנות של הילד, והלמידה המשותפת עם ההורים, מהווים אינדיקציה האם הילד באמת מחונן. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר משלב א'.

כאשר הוא לומד בעזרת ערכת הכנה, התלמיד מתרגל לסוג החשיבה עליה מתבססות השאלות של המבחנים. רצוי לתת לילד גם את החוג וגם לקנות עבורו ערכת הכנה.

הכרחי ממש ששלב ההכנות יהיה באווירה רגועה ולא מתוחה. יש ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

מהו תלמיד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

לא כדאי שההורים יאלצו את בנם תהליך של הכנות למבחני מחוננים, רק על מנת להראות לכולם שבנם "גאון". חשוב מאוד להבין בגיל מוקדם האם לילד יש נטייה למחוננות, ורק אם רואים אותות מחוננות אז מומלץ לפנות אל צוות ההוראה של התלמיד, ולאחר התייעצות איתם אפשר להתחיל תהליך ההכנה למבחן המחוננים.

מאפיין אחד של תלמידים מחוננים הוא תכונה להתעכב על בעיות חשבוניות.

המבחנים יתנהלו בשני חלקים. התובנה הריאלית היחידה שניתן להפיק מן המבחנים היא האם אפשר לקבל את התלמיד לתכנית נתונה על פי סף הקבלה שהוחלט.

מאחר שההשתתפות במבחני המחוננים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא מאולצת, הורה שאינו מעוניין שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך במפורש בכתב. אם ילדכם "קפץ כיתה" בסמוך למועד המבחן, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה הבאה הוא יתייצב במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והתוצאות יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגילו (לתשומת לבכם, תצטרכו להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

יש תלמידים רבים חכמים, אבל לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד בגיל קטן מאד.

תינוקות מחוננים מתעניינים בכל דבר. ילדים מחוננים יקבלו בשלב מוקדם את הכינוי "תולעת ספרים", בגלל חיבתם לספרים.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות למבחן

מומלץ להביא גם את שאר האחים שהם מחבבים. טוב לתת לילדים האחרים להשתדל גם לפתור שאלות מתוך ערכת ההכנה לבחינה.

מחפשים אינפורמציה אודות רישום למבחני מחוננים? כאן באתר mechunanim.co.il תמצאו את כל מה שחיפשתם.

24 שעות לפני המבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

מבחני מחוננים כיתה ב שלב א'

מבנה המבחן שלב א' מתפצל רוב הזמן לשני חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא מסוגל לנתח ולהסיק מסקנות באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, ייעודו לבדוק את רמת היכולת של הילד להבין את הטקסט שקרא ולענות על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולראות כיצד הילד מתמודד עם הטקסט החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של תלמיד מחונן, היא שהוא בעל כושר חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הוא מסוגל לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. תלמיד מחונן, הוא תלמיד שבעתיד יהיה מסוגל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים כושר חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק החשיבה הכמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אבל חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של ילד שלא הצליח את שלב א' ורוצים לערער ומבקשים שילדם יופנה בכל מקרה לשלב ב', צריכים לפנות דרך מכתב למורה הכיתה ולנמק את רצונם.

במטרה לעזור לילדיכם להתכונן יותר בקלות לקראת מבחן המחוננים שלב א', מומלץ להכיר את המבנה מבחני המחוננים ומאילו חלקים הם מורכבים.

המבחן הראשון מטרתו לעזור למורי בית הספר לבחור את התלמידים בעלי כישורים מבין כלל התלמידים. מבחן מחוננים שלב א בוחן במיוחד את נושאי הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם בתחום החשבון.

מסגרות לטיפוח תלמידים מחוננים

רוב הילדים המחוננים יתמידו כשיגדלו בלימודים גבוהים. בדרך כלל, ילדים מחוננים יקבלו ציונים גבוהים בפסיכומטרי כאשר יגדלו.

#p#כאשר יתבגר הילד, יהיה עליו לתרגל את אותה חשיבה בזמן ההכנות עבור מבחן הפסיכומטרי. הלימוד למבחן הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר רכשו את צורת החשיבה הראשונית הנדרשת בשביל הצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת לטפח את הילדים המחוננים, השיקה המדינה תוכניות ייחודיות, שייעודן לתת העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, בו זמנית נותנים לו את הכלים להצליח במבחן הפסיכומטרי.

נושא רישום למבחני מחוננים הינו מעסיק לא מעט הורים בארץ.

מבחן מחוננים שלב ב'

שלב ב' של מבחני המחוננים הינו קשה יותר ומכיל יותר נושאים. מבחן שלב ב' מועבר דרך גוף רשמי חיצוני לבית הספר ואף הוא מתקיים באופן קבוצתי.

מבחן שלב ב' שונה ממבחן שלב א', הינו מורכב יותר, ומצריך התמודדות מחשבתית בלחץ זמן. ההזמנות למבחן שלב ב' נשלחות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לתלמידים.

איתור המחוננים מתבצע בשלב ב'

בדרך כלל, חלק מסויים מהתלמידים הנרשמים למבחן של שלב א', לא תמיד היה צריך לעשות כן, אבל נבחנים בשל דרישה של ההורים, ולכך, שלב ב' של הבחינות הינו מבחן הסינון הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. סביר להניח שתלמיד שהוא לא מחונן או מוכשר יתר על המידה, לא יעבור בהצלחה גם את מבחן שלב א'.

לפי תוצאות מבחני מחוננים שלב ב', יופנו חלק מהתלמידים לתכניות למחוננים ולמצטיינים.

מבנה מבחן המחוננים שלב ב'

חלק ב' של מבחן מחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

 

    1. צורות קשרים בין הצורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. ביחס השלישי, חסרה צורה, ועל התלמיד לנחש מה הצורה המתאימה. סדרות: מציגים לילד סדרה של צורות עם סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.
    1. שאלות בחשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בחלק זה יש בעיות מילוליות בחשבון.
    1. בעיות מילוליות תרגילים על משמעות מילים: בתרגילים אלו, על התלמיד לבחור את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. השלמת משפטים: בשאלות אלו מובא משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לגלות את המילה המשלימה את המשפט.

איך לעורר אצל הילד את היכולת הנזקקת למבחן המחוננים

תקופת מבחני המחוננים מאד רגישה ולרוב ההורים יש לא מעט שאלות בעניין רישום למבחני מחוננים.

כאשר הילד יפתור תרגילים שוב ושוב, התלמיד יוכל בקלות רבה להתמודד עם שאלות מסגנון זה. המדינה הוציאה לפועל מסגרות המטפחות את היכולות של התלמידים המחוננים.

חשיבה לוגית היא שהופכת את התלמיד למחונן. כשהילד יפתח את צורת החשיבה הנדרשת לבחינה, הילד יוכל לפתור פעם אחר פעם שאלות אלו.

עוד בנושא:

דוגמה למבחן מחוננים כיתה ב

תשובות מבחן מחוננים שלב ב

דוגמאות למבחן מחוננים כיתה ב

מבחנים הנערכים בכיתה ב לאיתור מחוננים

מה זה מבחן מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>