קטגוריות
Uncategorized

הבנת הנקרא מחוננים

הבנת הנקרא מחוננים

להפוך את ההכנה למבחן לאיתור מחוננים לקלה ומהנה

* חשיבות הלמידה עם ערכות ההכנה – חשוב ביותר לכוון את הילד לתרגל שוב ושוב מתוך ערכות ההכנה למבחן שלב א' ולמבחן שלב ב', משום שאז התלמיד יתרגל לסגנון המבדקים ויגיע מוכן למבחן המחוננים. לעיתים, שווה לשלוח את התלמיד לחוג שמלמד את התלמיד לפתור את המבחנים הללו בעזרת משחקים.

כאשר ילד באמת מחונן, הלמידה לפני הבחינה תהיה פשוטה ומענגת עבורו. מבחן מחוננים שלב ב' קשה ומורכב יותר מאת בחינת מחוננים שלב א.

  • הכנה יום קודם הבחינה: כדאי יום קודם מבחן המחוננים, שהתלמיד לא ילמד כלל. בזמן זה, יש לקחת את הילד לכיף: גן שעשועים, פארק, או סתם פיצרייה. חשוב מאד שהילד ילך לישון בשעה מוקדמת בלילה שלפני המבחן.
  • יום המבחן: חשוב להכין עבור הילד ארוחת בוקר מזינה בבוקר של הבחינה. מומלץ להשתדל להרגיע את הילד, ולתת לו הרגשה שהוא יצליח במבחן. יש לדאוג שילדיכם יביא למבחן סנדוויץ', שוקולד ושתייה.

אתר מחוננים: כל מה שרציתם להבין אודות הבנת הנקרא מחוננים.

במהלך התרגול, ההורה עוזר לילד, ומכוון אותו איך להתמודד עם השאלות. תרגול משותף מהווה זמן איכות חשוב וחוויתי בין ההורה לילד, ואף נותן להורה הזדמנות לשאול: "האם אני גם מחונן"?

כשילד מתכונן למבחן מחוננים, ההכנה יכולה להיות חוויה לתלמיד, אך אם ההכנה מועברת באופן לא נכון, ההכנה יכולה להיות גם טראומה עבורו. במטרה שההכנות יעברו בקלות על הילד, מומלץ ביותר שתהליך הלימוד יהיה בצורת חוויה.

יש להגיד לילד שאמנם יש הרבה הכנה שעליו לעבור, אבל זה כדאי כי אחרי שיעבור את המבחן בהצלחה, יוכל להינות ממסגרות העשרה חווייתיות. כדאי ללמוד עם הילד את החומר בשמחה ובאופן רגוע.

שיטה מעולה בה תלמיד יכול ללמוד היטב למבחן מחוננים, היא כשהילד יושב ופותר מבחן מחוננים מתוך ערכת הכנה טובה. רצוי להעניק לתלמיד גם את התכנית הכנה וגם לרכוש בשבילו ערכה.

גם כאשר לומדים עם התלמיד בבית, חשוב לשבת איתו ביחד, ולפתור איתו את השאלות בצורה נעימה. תוכניות הכנה למבחני מחוננים כיתה ב מועברים על ידי אנשי צוות בדרך של שעשועים, סדנאות וחוויות.

מהו ילד מחונן והאם מבחני המחוננים הינם רק עבורו?

אגף המחוננים והמצטיינים מטעם משרד החינוך מפעיל תכניות ייחודיות לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בתחומים רבים. המסקנה הלגיטימית היחידה שאפשר להפיק מן הבוחנים היא האם ניתן לקבל את הנבחן לתכנית מיוחדת על פי סף הקבלה שהוחלט.

מכיוון שהנוכחות במבחנים (שלב א' ושלב ב') היא רשות ולא חובה, הורה שלא חפץ שילדו יעבור את המבחן יעדכן על כך בכתב מפורש. אם הילד "קפץ כיתה" בסמוך למועד הבחינה, ההמלצה היא לבחון אותו במועד שיתקיים בשנה"ל הבאה, ולאורך שנה זו ילדכם יוכל לצמצם את הפער הטבעי שנוצר בינו לבין התלמידים האחרים הלומדים בדרגת הכיתה אליה הוקפץ – בשנה לאחר מכן הוא ייבחן במבחני שלב ב' המתאימים לרמת הכיתה אליה הוא "הוקפץ" והציונים יושוו לנבחנים בדרגת כיתה זו ולא לגיל שלו (לתשומת לבכם, יהיה עליכם להגיש על זה פנייה אל משרד החינוך עד התאריך 31/12).

ישנם לא מעט ילדים חכמים, אך לא כולם מחוננים. ניתן לזהות רמזים ראשונים של מחוננות אפילו כשהילד תינוק.

לא כדאי שההורים יכפו על בנם תהליך של הכנות למבחן, רק על מנת להראות לכל העולם שבנם "מחונן". לפעמים, ייתכן מצב בו התלמיד לא מתאים לתוכניות המחוננים, אך ההורים רוצים להראות שבנם בעל יכולות, ולכן מכריחים אותו לעבור את התהליך בכוח.

סימן אחד של ילדים מחוננים הוא נטייה להתעכב על בעיות חשבוניות.

ילדים מחוננים בגיל הרך יבחנו ויבדקו כל חפץ, וגם ינסו לפרק חפצים על מנת לחקור אותם. ילדים מחוננים נהינים ללמוד, ובעיקר אוהבים לקרוא.

איך להתנהג עם שאר ילדי המשפחה בעת ההכנות לבחינה

במהלך תקופת ההתכוננות למבחן, מומלץ לתת לשאר ילדי המשפחה תחושה שהם ילדים נבונים ובעלי כשרונות. מומלץ לשתף את ילדיכם האחרים כמה שיותר בלימוד למבחן.

יום קודם למבחן, מומלץ לצאת עם כל בני המשפחה לבילוי משותף.

כאן תקראו מידע רב אודות הבנת הנקרא מחוננים.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב א

על מנת לעזור לילד להתכונן יותר ביעילות לקראת מבחן המחוננים שלב א', טוב להבין את המבנה מבחני המחוננים וממה הם מורכבים.

מבחן שלב א' מטרתו לעזור לצוות בית הספר לאתר את הילדים בעלי היכולת הגבוהה ביותר בכיתה. מבחן מחוננים שלב א בודק במיוחד את הבנת הנקרא של התלמידים ואת כישוריהם במקצוע החשבון.

תוכן המבחן שלב א' מתחלק רוב הזמן ל- 2 חלקים:

  1. חלק א': הבנת הנקרא אחת מהיכולות של ילד מחונן, היא להבין היטב את הטקסט שהוא קורא. הוא יכול לנתח ולהפיק לקחים באופן טבעי. לכן, החלק הראשון של הבוחן, מטרתו לבדוק את מידת היכולת של הילד להבין את הטקסט הנקרא ולהשיב על מגוון שאלות הקשורות לטקסט. המטרה של חלק זה, היא להפגיש את הילד עם טקסט חדש שלא קרא אף פעם, ולבחון כיצד הילד מתמודד עם התוכן החדש.
  2. חלק ב': חשיבה כמותית אחת מהתכונות של ילד מחונן, היא שיש לו חשיבה מתמטית וכמותית ברמה גבוהה. הילד יודע לפתור בעיות כמותיות וחשבוניות, ולהפיק לקחים. ילד מחונן, הוא ילד שעם השנים יוכל ללמוד באופן מוצלח את מקצועות ההנדסה והפיזיקה הדורשים חשיבה כמותית. סוגי השאלות בחשיבה כמותית: בדרך כלל, השאלות הנשאלות בחלק של חשיבה כמותית יהיו שאלות של בעיות מילוליות, אך חלק מהשאלות יהיו מבדקים בסדרות חשבוניות.

הורים של תלמיד שלא עבר את שלב א' ומעוניים להגיש ערעור ומעוניינים שילדם יוזמן בכל זאת לשלב ב', יצטרכו לפנות דרך מכתב למחנך הכיתה ולנמק את רצונם.

הילד יגיע מוכן פסיכולוגית לקורס הפסיכומטרי כשיגדל

הורה יקר! כאן באתר מחוננים תמצאו מידע חשוב על הבנת הנקרא מחוננים.

לרוב, תלמידים מחוננים מוציאים ציון מכובד בבחינת הפסיכומטרי כשהם גדלים. ההכנה למבחני הפסיכומטרי פשוט בשביל תלמידים מחוננים, משום שהם כבר קיבלו את החשיבה הראשונית הנדרשת להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

על מנת להעצים את התלמידים המחוננים, הקימה המדינה מסגרות מיוחדות, שמטרתן להעניק העשרה לילדים מחוננים. כאשר מכינים תלמיד מחונן למבחן המחוננים, למעשה נותנים לו את הכלים להצלחה במבחן הפסיכומטרי.

אחד מהמכשולים של הצעירים המשתחררים מהשירות צבאי ורוצים להתכונן לפסיכומטרי, הוא ההתקלות הראשונית עם סגנון החשיבה הנצרכת. עבור ילדים מחוננים, שלב ההכנה לפסיכומטרי יהיה חוויה חיובית, מהסיבה שהחומר המועבר יהיה פשוט עבורם מאחר שעברו הכנה מסוג דומה בילדותם.

מבחן לאיתור מחוננים כיתה ב שלב ב

מבחן זה בוחן את היכולת הקוגניטיבית הכללית של התלמידים. ההזמנות למבחני שלב ב' מגיעות מהמכון החיצוני ולאחר מכן מחולקות לילדים.

שלב א' של מבחן המחוננים היה עבור התלמיד אינדיקציה מהו מבחן מחוננים. אם בשלב א' של המבחן השאלות היו רק בנושאים של הבנת הנקרא מבחן מחוננים וחשיבה כמותית, אזי בשלב ב' יהיו שאלות בנושאי חשיבה צורנית וידע כללי.

שלב ב': הסינון האמיתי בעקבות שלב א'

על פי תוצאות מבחני שלב ב', יופנו חלק מהילדים לחוגים למחוננים ולמצטיינים.

בדרך כלל, אחוז מסויים מהילדים הניגשים למבחן של שלב א', לא תמיד מתאים לכך, אך נבחנים בגלל דרישה מצד ההורים, ולכן, שלב ב' של המבחן הוא מבחן האיתור הרלוונטי, הקובע מיהו באמת מחונן. אפשר להניח שילד שלא מחונן או חכם מעל הממוצע, לא יקבל ציון עובר גם את מבחן שלב א'.

מאילו תרגילים מורכב מבחן מחוננים שלב ב

חלק ב' של המבחן למחוננים מורכב מהנושאים הבאים:

        1. שאלות חשבון חלק זה זהה בסגנונו לחלק החשבון בשלב א'. בקטע זה מוצאים בעיות מילוליות בחשבון.
        1. תרגילים מילוליים שאלות על פירוש מילים: בחלק הזה, על התלמיד לגלות את המשמעות המתאימה למילה מסוימת. שאלות בהן יש צורך להשלים משפטים: בתרגילים אלו יש משפט, ומילה אחת חסרה במשפט. על התלמיד לנחש את המילה המשלימה את המשפט.

 

    1. צורות יחסים בין צורות: מוצגים לתלמיד דוגמאות של יחסים שונים בין צורות. במקום השלישי, חסרה צורה, ועל הילד לנחש מהי הצורה המתאימה. סדרות: מביאים לילד סדרה של צורות המופיעות לפי סדר לוגי נתון ביניהן. התלמיד צריך למצוא מהו העיקרון של סדר הצורות, ולהחליט מהי הצורה המתאימה שמשלימה את הסדרה.

איך לעורר אצל התלמיד את החשיבה הנזקקת למבחן מחוננים

במטרה שהתלמיד יקבל ציון עובר במבחן, התלמיד צריך לפתח יכולת חשיבה מיוחדת. על מנת שהתלמיד יבין את אופן החשיבה, הוא צריך ללמוד דוגמאות של פתרונות הקיימים בערכות הכנה, וכך לחדד את יכולות החשיבה.

ילדים מחוננים יכולים להיות העתיד של המדינה. במידה ולא עוזרים לתלמידים המחוננים לממש את הפוטנציאל האדיר שלהם, אותם תלמידים עלולים לאבד עניין ולהתעסק במעשים שטותיים.

כשילד מגיע לכיתה ב', רוב ההורים מתחילים לדון על הנושא הבנת הנקרא מחוננים.

עוד בנושא:

מבחן מחוננים שלב ב חינם

מבחני דוגמא מחוננים כיתה ב

הכנה למבחן לאיתור מחוננים כיתה ב

מבחני מחוננים פרק ב

דוגמא למבחן מחוננים שלב ב כיתה ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Open

ערכת הכנה למבחן מחוננים >>